Wie zijn we
Ons site-adres is: https://www.ummahzorgt.nl.
Ummah Zorgt vindt uw privacy belangrijk en doet er dan ook alles aan deze te waarborgen. Persoonlijke gegevens worden zorgvuldig verwerkt en beveiligd. Hierbij houden wij ons aan de wet en regelgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In deze privacyverklaring staat hoe we omgaan met uw persoonlijke gegevens. 1. In het belang van uw behandeling slaan wij uw persoons- en gezondheidsgegevens op in ons elektronisch cliëntendossier. 2. We verwerken alleen die persoonsgegevens die echt noodzakelijk zijn om de doelen te realiseren waarvoor uw gegevens worden verzameld, nooit meer. Wanneer gegevens voor andere doeleinden worden verwerkt, dan is hiervoor uw uitdrukkelijke toestemming nodig, tenzij de gegevens geanonimiseerd zijn en dus niet tot u herleid kunnen worden. 2.1. Voor goede begeleiding is het noodzakelijk dat uw zorgverlener een dossier aanlegt. Dit is ook een wettelijke plicht. Uw dossier, dat eigendom is van Ummah Zorgt, bevat aantekeningen over uw gezondheidstoestand en gegevens over de uitgevoerde taken en begeleiding. Ook worden in het dossier gegevens opgenomen die voor uw behandeling noodzakelijk zijn. Als cliënt heeft u recht op bescherming van uw persoonlijke gegevens. Medewerkers van Ummah Zorgt doen hun best om uw privacy te waarborgen. Dit betekent onder meer dat wij zorgvuldig omgaan met uw persoonlijke en medische gegevens en dat wij onbevoegden geen toegang geven tot uw gegevens. 2.2.Verwijzers: Om u als cliënt te begeleiden is het noodzakelijk dat wij enkele identificerende persoonsgegevens van u als verwijzer vastleggen. Dit is nodig om de begeleidingsovereenkomst met de cliënt te kunnen uitvoeren (o.a. om met u te communiceren bij intake en na afronding van de begeleiding) en om onze zorg betaald te krijgen door de gemeente of zorgverzekeraar (gerechtvaardigdbelang). 2.3. Indien u bij ons solliciteert, geeft u toestemming dat we uw brief en CV mogen bewaren gedurende de sollicitatieprocedure. Na afronding van de sollicitatieprocedure worden de gegevens verwijderd indien u niet voor een functie bij Ummah Zorgt in aanmerking komt. Wanneer we uw brief en CV in portefeuille willen houden, vragen we u hiervoor apart om toestemming. 2.4. Wanneer je bij ons werkt is het noodzakelijk dat we je persoonsgegevens vastleggen, om uitvoering te kunnen geven aan de arbeidsovereenkomst. 3. Alleen geautoriseerde medewerkers die betrokken zijn bij de administratie en uw intake en begeleiding hebben toegang tot uw persoonsgegevens voor zover die nodig zijn om hun werkzaamheden uit te voeren. Zij zorgen voor een goede beveiliging van uw persoonsgegevens en hebben een geheimhoudingsplicht. Alleen degenen die rechtstreeks betrokken zijn bij uw begeleiding hebben inzage in uw dossier en zij moeten daar vertrouwelijk mee omgaan. Al onze zorgverleners hebben een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim). Daarnaast hebben al onze medewerkers een geheimhoudingsverklaring ondertekend. De informatie uit uw dossier mag alleen met uw toestemming aan anderen worden doorgegeven. 3.1. Voor zover er geen sprake is van uw expliciete toestemming of wettelijke verplichting, vindt uitwisseling van gegevens uitsluitend plaats in het kader van de uitvoering van de met u afgesloten
(begeleidings)overeenkomst of wanneer Ummah Zorgt hiervoor een gerechtvaardigd belang heeft (bijvoorbeeld in verband met declaratie van geleverde zorg bij uw gemeente). 3.2. In sommige gevallen worden persoonsgegevens door derden verwerkt, bijvoorbeeld in het geval van softwareleveranciers. In die gevallen blijft Ummah Zorgt verantwoordelijk voor het veilig omgaan met de gegevens.
3.3. Ummah Zorgt zal uw persoonsgegevens niet verkopen, noch verhuren, delen of op een andere manier commercieel ter beschikking stellen aan derden, behalve zoals beschreven in deze privacyverklaring of tenzij met uw voorafgaande toestemming. 4. Ummah Zorgt verwerkt uw gegevens niet langer dan relevant en/of noodzakelijk is voor de vastgestelde doeleinden. Wij houden ons daarbij aan onze wettelijke verplichtingen. Zo verplicht de Wet ons (sinds de wetswijziging van 1 januari 2020) uw dossier 5 jaar te bewaren. Daarnaast passen wij de fiscale bewaarplicht van 7 jaar toe. 5. Uw persoonsgegevens worden door Ummah Zorgt gebruikt voor de volgende doeleinden:
1. Het uitvoeren van de met u gesloten (behandel)overeenkomst(en);
2. Het voeren van de administratie alsmede andere interne beheersactiviteiten;
3. Om met u in contact te kunnen treden en te reageren op door u gestelde vragen;
4. Het voldoen aan de wettelijke verplichtingen, zoals de administratie- en bewaarplicht;
5. Verstrekking van gegevens aan derden – zoals gemeenten – op basis van wettelijke of contractuele verplichtingen;
6. Wachtlijstregistratie;
7. Het berekenen, vastleggen en innen van verschuldigde bedragen waaronder begrepen het in handen van derden stellen van vorderingen;
8. Het doen van (klant)tevredenheidsonderzoeken;
9. Het verbeteren van de website en de dienstverlening van Ummah Zorgt;
10. Het kunnen verzenden van digitale berichten, zoals afspraakbevestigingen per e-mail;
11. Het behandelen van klachten en geschillen;
12. Het doen uitvoeren van de accountantscontrole;
13. Het verrichten van wetenschappelijk of statistisch onderzoek.
5.1. Ummah Zorgt verwerkt alleen persoonsgegevens op basis van tenminste één van de volgende rechtsgronden, namelijk wanneer:
· U (uitdrukkelijk) toestemming heeft gegevens voor de verwerking;
· Daarvoor een (behandel)overeenkomst met u is afgesloten;
· Eén van de wettelijke grondslagen geldt;
· Bescherming van vitale belangen van uzelf of anderen noodzakelijk is;
· De vervulling van een taak van algemeen belang is, of wanneer het een taak betreft in het kader van de uitvoering van het openbaar gezag;
· Er sprake is van een gerechtvaardigd belang van Ummah Zorgt of een derde.
5.2. Voor de hiervoor als 8, 9, 10, 11, 12 en 13 genummerde doeleinden beroept Ummah Zorgt zich op de grondslag van het gerechtvaardigd belang. Het gerechtvaardigd belang van Ummah Zorgt bestaat in die gevallen uit:
· Beveiliging van de gebouwen en eigendommen van Ummah Zorgt;
· Beveiliging en beschikbaarheid van de netwerkinfrastructuur aan derde(n);
· Fraudepreventie;
· Kwaliteits- en trainingsdoeleinden;
· Interne audits om de kwaliteit van de zorg te verbeteren;
· Wetenschappelijk (of historisch) onderzoek.
U kunt zich tegen deze verwerking verzetten op grond van het recht van bezwaar. Meer informatie over dit recht vindt u verderop in deze verklaring. 6.Cameratoezicht: Ten behoeve van beveiliging maakt Ummah Zorgt op diverse plaatsen in openbare ruimtes in en rond haar gebouwen gebruik van beveiligingscamera’s. Zij worden ingezet ter preventie van diefstal of vernieling en ter bescherming van medewerkers, bezoekers en inpandig opgeslagen privacygevoelige gegevens. Met de camera’s worden opnames gemaakt om in gevallen van (vermoedens van) strafbare feiten (inbraak, diefstal of vernieling) deze terug te zien. Opnames worden niet gedeeld met derden, tenzij opgevraagd door politie of justitie. Opnames worden, conform wettelijke eis, niet langer dan vier weken (in het geval van Ummah Zorgt: veertien dagen) opgeslagen en daarna gewist. 7.Website/cookies: Ummah Zorgt gaat zorgvuldig om met de persoonlijke informatie die u ons geeft. Dit geldt ook voor informatie die u via de website doorgeeft aan Ummah Zorgt. 7.1.Bezoekersstatistieken Als u de website van Ummah Zorgt eenvoudigweg bezoekt, gebeurt dit altijd anoniem. Het is dus niet mogelijk om te zien wie de website bezoekt. Ummah Zorgt is wel geïnteresseerd in algemene gegevens over het bezoek aan onze website. Het gaat hier bijvoorbeeld om het aantal bezoekers, welke pagina’s het meest worden bezocht of de tijdstippen van het bezoek. Ummah Zorgt maakt gebruik van software van Google Analytics om bezoekersinformatie te meten en te analyseren.